Stravinskys spektakulära orkesterverk passar även för pianot.

När Sergej Djagilev i december 1920 åter tog upp Våroffer hade orkesterversionen bara spelats sex gånger. De flesta som hade hört musiken hade istället upplevt Stravinskijs egen version för piano fyra händer. Det var också i den sättningen som tonsättaren själv framförde musiken offentligt för första gången – tillsammans med en av årets jubilarer, Claude Debussy!

Det går inte att återskapa alla orkesterns klangfärger med enbart 88 tangenter. Å andra sidan kan man, med två förstklassiga pianister, lyfta fram många detaljer. Det gäller särskilt musikens harmonik och sammansatta taktarter som annars är svåra att uppfatta med en stor symfoniorkester. Och det är just klarheten i detaljer och ett pregnant samspel som gör den här inspelningen så attraktiv. Att Hamelin och Andsnes på allvar gestaltar musikens våldsamma karaktär utan att klangen blir ful gör lyssningen än mer intressant.

Kontrasten till den klassiskt klara och även melodiskt rikhaltiga konserten för två solopianon kan tyckas stor, men de flerskiktade rytmerna och Stravinskijs speciella oregelbundna melodilinjer känns igen. Återigen behärskar de båda pianisterna idiomet till fullo, inte minst när det gäller musikens briljans och elegans. De tre avslutande numren på skivan visar upp Stravinskij från hans mest publika sida: spansk glöd, en mycket originell tango och en oregerligt påhittig cirkuspolka. Inspelningen ljuder något instängt och vasst i starkare passager, men är tydlig och balanserar de båda musikerna utmärkt.

Höjdpunkt Den storslagna finalen i Våroffer och det melodiskt lekfulla Notturno i konserten.

Testa även Valerij Gergijevs filmade Våroffer med de ursprungliga dräkterna, scenografin och koreografin från 1913 (dvd, BelAir).

Jörgen Lundmark

Igor Stravinskij
Våroffer och andra verk för två pianister
Marc-André Hamelin & Leif Ove Andsnes
Hyperion CDA68189

About The Author