Det fria operakompaniet Kamraterna vill göra opera mer tillgängligt. Denna sommar har de slagit på stort och kombinerar Weills De sju dödssynderna med Stravinskys Räven. Opus fick en pratstund med Dan Turdén, regissör för sommarens operakombo på Årsta Teater.

TEXT SARA ARVIDSSON

Att sätta upp en opera av Kurt Weill är dyrt, krångligt och förenat med hårda rättighetskrav. Krav som vanligtvis bara kan mötas av de stora musikinstitutionerna. Trots svårigheterna spelar teatergruppen Kamraterna i sommar operan De sju dödssynderna i en kombinationsföreställning med Igor Stravinskys Räven.

– Den främsta drivkraften att sätta upp de här verken är att musiken är fruktansvärt bra, säger regissören Dan Turdén.

Kurt Weill spelas sällan av operahusen. En starkt bidragande faktor till detta är att alla som vill sätta upp hans verk måste förhandla med Kurt Weill Foundation, stiftelsen som bevakar rättigheterna till musiken. Kamraterna fick gå via en agent på ett svenskt förlag, som förhandlade med ett förlag i Tyskland som i sin tur förhandlade med stiftelsen. Processen var både krånglig och utdragen. Kurt Weills dödsbo är till exempel mycket noga med att musiken ska spelas exakt enligt hans anvisningar, det vill säga av en orkester med minst 40 musiker. En omöjlighet för en fri operagrupp, men Kamraterna lyckades hitta ett kryphål.

– Det fanns faktiskt ett arrangemang för två pianon som är inofficiellt godkänt av Kurt Weill Foundation. Vi ansökte först om att få spela operan på ett piano. Förlagets motbud var två flyglar, och det blev mycket bättre för oss, säger Dan Turdén.

I årets uppsättning sitter publiken på två sidor om scenrummet, bredvid de två pianisterna. Sångarna kommer att agera på en lång catwalk.

– Publiken kommer väldigt nära ljudet och får uppleva kraften som operasång innebär rent fysiskt. Det är inte så ofta man kommer så nära sångarna, säger Dan Turdén.

För att förstärka närhetskänslan har Kamraterna aldrig någon dirigent. Även när de haft en större orkester leds den av pianisten Anna Christensson.

– Våra produktioner är lite rock’n’roll. Hela gänget är som ett band som bara öser på. Det blir väldigt speciellt när man får ihop det, säger Dan Turdén.

Valet att inte ha någon dirigent är dessutom ett politiskt ställningstagande.

– Från min sida är det en medveten strategi för att få till ett bättre konstnärligt resultat. Alla tvingas vara superaktiva i skapandeprocessen. Vi strävar efter att plana ut de hierarkier som annars är väldigt vanliga i operavärlden.

 

»Alla tvingas vara superaktiva i skapandeprocessen.«

 

Tidigare somrar har Kamraterna spelat alla sina uppsättningar på svenska. Nytt för i år är att operorna sjungs på engelska och det fullständiga namnet på föreställningen är därför The Fox & The Seven Deadly Sins. Förhoppningen är att man därmed kan locka en ny och yngre publik.

Just viljan att nå ut till nya grupper speglar allt som Kamraterna gör. Nyckeln är enligt Dan Turdén att ha ett direkt och inkluderande tilltal. Genom att ha en ovanlig repertoar vill de även locka inbitna operanördar, samt de som har ett intresse för experimentell scenkonst.

– Det har varit viktigt att välja verk som har en koppling till vår samtid, utan att för den sakens skull göra avkall på musikalisk kvalitet eller intellektuell nivå. Jag drivs starkt av att visa att opera är en väldigt levande konstform som inte är snobbig, säger Dan Turdén.

Att kombinera De sju dödssynderna med Räven föll sig naturligt. Enligt Dan Turdén passar de bra ihop musikaliskt. I De sju dödssynderna finns en manskvartett som spelar huvudrollens familj – två tenorer, en baryton och en bas. Samma stämmor finns med i Räven. De båda operorna berör dessutom liknande moraliska frågeställningar. I De sju dödssynderna försöker huvudpersonen Anna att leva dygdigt, men tvingas gång på gång att synda för att överleva. Räven är en klassisk fabel som på ytan handlar om djur, men egentligen även den kretsar kring människans natur. Djurtemat kommer att bli tydligt på scen genom masker och roliga kostymer. Men också i musiken, tillägger Dan Turdén.

– En del av librettot är rena djurljud där kören sjunger tuppens kackel. Det kommer nog att bli absurt, för materialet är absurt. Och väldigt roligt.


Kamraterna

Vad Fritt opera- och teaterkompani som grundades 2007 i Norrköping.
Var Flyttade in på Årsta teater 2011, då de också började sätta upp opera.
Tidigare produktioner Kärleksförbudet (2015) av Wagner, Puccinioperan Häxorna (2016) och Mozarts Enleveringen (2017).
Aktuella med The Fox & The Seven Deadly Sins som spelas tio gånger på Årsta teater i Stockholm. Premiär den 20 juni. Ensemblen kommer också att göra ett gästspel i Järna är den 15 juli.


Kärleksförbudet på Årsta Teater sommaren 2015. Foto: Max Mellfors

 

About The Author