I september är det 25 år sedan Göteborgsoperan slog upp portarna för första gången. Igår presenterades jubileumssäsongen 2019-2020, ett program med såväl otippade satsningar som traditionella uppsättningar.

– Göteborgsoperan listas som ett av världens sex bästa operahus i International Opera Awards – i skrivande stund vet vi inte om vi blir nummer ett – och den kommande säsongen fortsätter vi att försöka att både vara engagerande lokalt och bygga vårt internationella rykte för kvaliteten i vår verksamhet, säger avgående konstnärliga chefen för opera och drama Stephen Langridge.

Säsongen inleds traditionsenligt med en musikal. Den 14 september har Oliver! av Lionel Bart premiär på stora scenen. Det blir en ny version skapad av Fredrik Benke Rydman, känd från danskompaniet Bounce, som de senaste åren gjort flera uppskattade sceniska verk på Göteborgsoperan.

Den 1 december introduceras publiken till del två av Wagners Nibelungens Ring, Valkyrian. Stephen Langridge regisserar satsningen som kommer avslutas under 2021. Ett intressant tänk är att prologen Rhenguldet, som spelades 2018, kommer kunna ses som filmvisning under Valkyrians spelperiod.

Den tredje premiären blir ett kärt musikaliskt återseende för många när en ny produktion av Puccinis opera La bohème presenteras. Den 1 februari 2020 kommer publiken kunna se en opera iscensatt i 1970-talets Paris; en plats för intellektuella bohemer och protestmarscher. Ett brittiskt team skapar föreställningen med regissören Max Webster i spetsen.  Kerstin Avemo återkommer till Göteborgsoperans scen som Mimí och den unge tenoren Thomas Atkins sjunger Rodolpho under Karen Kamenseks musikaliska ledning.

Sist ut är vårens stora premiär av Döden i Venedig, det som kom att bli Benjamin Brittens sista opera. Författaren och huvudkaraktären Gustav von Aschenbach sjungs av engelske tenoren Paul Nilon som senast sågs på Göteborgsoperan som Mozarts Idomeneo härom året. Regisserar gör husets egen David Radoks och scenograf Lars-Åke Thessman. Med snart åttioårige Steuart Bedford, som dirigerade urpremiären 1973, på pulten blir det en uppsättning att se fram emot. Premiär 4 april 2020.’

Bland nypremiärerna återfinner man Puccinis Tosca och Bizets Carmen där Katarina Giotas återkommer i titelrollen. Även Mozarts Figaros bröllop återkommer. Mattias Ermedahl, solist vid Göteborgsoperan sedan 1990-talet, regisserar Mozarts Così fan tutte som också kommer kunna ses på turné i Västra Götalandsregionen. Premiär blir 14 mars.

 

Göteborgsoperan fortsätter sin tradition med att fira internationella kvinnodagen med en konsertant framförd opera. Den 8 mars 2020 ger man La ville morte, komponerad 1909 av Nadia Boulanger. Det blir då skandinavisk premiär av verket. Kompositören Nadia Boulanger undervisade bland andra Stravinskij, Britten, Quincy Jones, Astor Piazzolla och Philip Glass. Dirigerar gör Anna-Maria Helsing.

Göteborgsoperan kommer också visa BBC:s mångfaldigt prisbelönade tv-serie Blue planet, Planet earth och Frozen planet till musik av George Fenton, som dirigerar Göteborgsoperans orkester vid konserterna. Mer populärmusikaliskt blir det vi konserten 1970 – the final concert somskildrar slutet på en era” enligt Göteborgsoperan. Hans Ek står för koncept och arrangemang samt dirigerar musik av Jimi Hendrix, Joni Mitchell, Leonard Cohen, Miles Davis med flera.

Göteborgsoperans prisade danskompani erbjuder en fullmatad kommande säsong. Först ut blir Virus/Love som är det tredje samarbetet med legendariska koreografen Ohad Naharin, i verket Naharin’s virus. Göteborgsoperans danskompani är de första, förutom Naharins eget danskompani, som får lov att sätta upp verket.

Världspremiär blir det 11 oktober då Love, av Roni Haver/Guy Weizman, utnämnd till Årets regissör i Nederländerna 2018, går upp. Verket beskrivs som ett porträtt av kärlek i millenniegenerationens tid. Den 6 mars 2020 blir det ännu en världspremiär när danskvällen Beyond öppnar. Paret Wang Ramirez skapar för första gången verk för en ensemble av Göteborgsoperans danskompanis storlek. De är kända för att kombinera stilar som hip hop, kampsport, nutida dans, fysisk teater och akrobatik.

Med Autodance & Solo echo får publiken ny chans att återse två dansverk som framförts tidigare, av Sharon Eyal respektive Crystal Pite. Sidi Larbi Cherkaouis verk Stoic återkommer också med två föreställningar.

Carl-Henric Malmgren

About The Author