Martin Fröst är inte bara klarinettvirtuos utan också dirigent och orkesterledare. Vid sidan av konserter, skivinspelningar och turnéer lanserar han i april en ny stiftelse som ska hjälpa barn och unga över hela världen med utbildning.

Huvudsponsor för nybildade stiftelsen Martin Fröst Foundation är Buffet Crampon, världens största tillverkare av blåsinstrument. Företaget ska både ge ekonomiskt stöd och skänka instrument, berättar Martin Fröst:

– De har alltid varit sugna på att göra olika saker och det har jag också. En sak jag inte har ägnat mig åt så mycket tidigare är pedagogik, men på senare år har det blivit ett allt större intresse för mig. Vi har alla ett ansvar att ta hand om den generation som kommer efter oss.

Förutom att Buffet Crampon skänker 150 instrument går två euro för varje instrument som företaget säljer till fonden, berättar Martin Fröst som närmast ska vidare till London, Paris, Peking och New York för att lansera den nya stiftelsen. Platser för de första startprojekten blir Madagaskar, Kenya och Afghanistan.

– Det finns ett solklart behov – idag kanske 20 ungar delar på en flöjt. Idén är att stödet i första hand ska gå till länder där det finns resurser på det kulturella planet men inte det ekonomiska. Vi kommer också att stödja El Sistema, men de finns ju över hela världen.

 

»Det finns ett solklart behov – idag kanske 20 ungar delar på en flöjt.«

 

– När jag reser runt träffar jag ofta väldigt duktiga lite äldre studenter, men det här är mer riktat till dem som befinner sig i början av sin utbildning. Mina egna minnen är att det är just i själva starten som behöver mest hjälp med instrument, och det ska vi se till att det finns. Kanske kommer vi även att hjälpa institutioner i Sverige.

Det nya projektet lanseras vid en konsert på Konserthuset i Stockholm den 23 april tillsammans med Svenska Kammarorkestern och Adolf Fredriks flickkör. Svenska Kammarorkestern i Örebro är extra viktig för Martin Fröst, som från och med september blir chefsdirigent där. Han har nyligen framfört sitt program ”Retrotopia” med orkestern och håller som bäst på att planera de första åren tillsammans.

– Jag har överfört mitt Sonykontrakt till ett samarbete med dem. Vårt första projekt blir ”The Mozart Journey”. Idén är att repertoaren ska knytas till städer där man vet att Mozart var. Första resan går bland annat till Prag, där Mozarts klarinettkonsert en gång uruppfördes. Året därpå åker vi till Paris och spelar Parissymfonin. Skivorna som vi spelar in parallellt hör ihop med turnéerna och tvärtom. Dessutom ska det bli helt gröna turnéer genom att hela resan för orkestern sker med tåg. Vår resa blir unik, något alldeles eget!

 

Arbetet med Svenska Kammarorkestern kommer att vara en resa i sig, säger han. Tillsammans kommer de att kunna utveckla både det musikaliska språket och arbetssättet för att finna nya sätt att bredda konsertlivet.

– Ju mer rädda vi blir för framtiden, desto mer nostalgiska blir vi. Vi måste ju utveckla konsertformen, det är det ”Retrotopia” handlar om. Och Svenska Kammarorkestern är absolut rätt orkester att göra detta med. För det första befinner de sig på en hög internationell nivå, men de är också nyfikna och villiga att öppna nya dörrar hela tiden.

Kontraktet med Svenska Kammarorkestern gäller till att börja med under fyra år och där ingår sju veckors arbete med orkestern om året plus turnéer. När det gäller hans egen balans mellan att vara klarinettsolist och dirigent tar han det försiktigt till en början, säger han.

– Jag vill utveckla det i lugn och ro – det gäller att hitta en egen unik röst.

Bo Löfvendahl

 

 

Martin Fröst diagnostiserades häromåret med Ménières sjukdom. – I samband med att jag nyligen fick ett besked om min hälsa gjorde jag några viktiga privata val, men också några avgörande konstnärliga val. Det viktigaste av dessa var att starta denna stiftelse som representerar mycket av det jag brinner för som konstnär.

 

About The Author