Två speciella kvinnliga svenska konstnärsprofiler, Elfrida Andrée och Hilma af Klint, nästan kolliderar med varandra i helgen. På Göteborgsoperan uruppförs konsertant Elfridas opera ”Fritiofs saga” från 1890-talet – den 8 mars, på själva Internationella kvinnodagen. Dagen därpå flyttas tyngdpunkten till Stockholm: på Moderna museet stundar ett annat uruppförande, ”Hilma”, av den produktive Benjamin Staern. På museet visas verk av den länge i det fördolda verkande, djuptänkande och andligt spekulerande konstnärinnan Hilma af Klint (1862–1944), numera i ropet även internationellt som pionjär för abstrakt konst.

Benjamin Staerns musik spelas och uppskattas redan lite varstans i världen. På malmöitisk hemmaplan har han just fått uppleva ännu en framgångsrik årgång av sin sagoopera ”Snödrottningen”.

 

Tonsättaren Elfrida Andrée (1841–1929) var en föregångskvinna som kyrkomusiker – Sveriges, ja, Europas, första kvinnliga domkyrkoorganist. Vägen till pallplatsen i Göteborgs domkyrka var hindersam: mången kyrkofader talade emot kvinnans tillträde till organistämbetet. Väl på plats blev hon en drivande kraft i stadens musikliv, vid orgeln, framför körer och som folkbildande konsertarrangör. Den musik hon skrev återupptäcks nu.

Carlhåkan Larsén

 


Modernistiska konstpionjären Hilma af Klint upplever just nu en värlförtjänt revival. På lördag blir det premiär på operan om hennes liv på Moderna museet i Stockholm.

About The Author