Ylva Skog och Andrea Tarrodi har skrivit snillrika studiestycken för framtidens pianister.

Musik för solopiano är en traditionstyngd genre som lätt fastnar i salongsromantik och månskenssonater. Den klassiska repertoaren kryllar samtidigt av etyder, övningsstycken komponerade i syfte att förbättra färdigheterna på instrumentet. Men lika ofta präglade av mer poetiska och virtuosa anspråk.

I sina snillrika studiestycken för framtidens pianister har tonsättarna Ylva Skog och Andrea Tarrodi försökt hitta en medelväg mellan teknik och personlig ton. Två av verken på albumet Piano Pieces har tillkommit på initiativ av pianisten Ann-Sofi Klingberg, även verksam som pianolärare på spetsutbildningen i musik vid Södra Latins gymnasium.

Bakgrunden till idén var 1980-talets satsning Swedish Pianorama, där Rikskonserter beställde pianokompositioner av 40 tonsättare för att berika pianorepertoaren och uppmuntra nyskapande. Klingbergs projekt är alltså en modern fortsättning i mindre skala. Tarrodis Twelve Pieces for Piano betar av årets månader i ett dussin karaktärstycken med drag av både årstidsskiftningar och Messiaens ornitologiska pianoporträtt i Catalogue d’oiseaux. För nog tycks det vara vårfåglar som kvittrar åtminstone i mars/april. Under sommarmånaderna hörs spår av Tarrodis impressionistiskt klingande pianotrio Akacia som Klingberg tidigare spelat in på skiva med KMW Trio. Höstrusket anländer med ”förvrängd” tonalitet i oktober innan musiken går mot vinterns mörkare tider.

Skog utforskar istället månens olika faser, från fullmåne till fenomenet blodmåne. Det blir fem månstycken som spänner från diskantspröd melankoli, mörka skuggor och Chopinromantisk sorgsenhet till ett lekfullt och mer flyhänt temperament med franskt Poulencskimmer.

På skivan finns dessutom ett par andra premiärinspelningar: Tarrodis femsatsiga, tolvtonsnosande pianosvit från 2008 och Crystallites (2012) med kristallkrispigt tonmyller. Minimalismens överlagringar förflyttade till Tarrodis eget idiom, där snöflingornas individuella strukturer betraktas genom ett musikaliskt mikroskop. Skog bidrar med ytterligare två verk för fyrhändigt piano, där Klingberg får sällskap vid tangenterna av maken Mats Widlund. Först Vinterpoem, ett tidigt och rustikt stycke skrivet i ruset av Stravinskijs Våroffer. Sedan Staying in Tune som reflekterar över äktenskaplig samklang med munterhet och jazz i tassarna.

Johanna Paulsson

Höjdpunkt Tarrodis Crystallites och den krypande mystiken i Skogs femte månstycke, Blodmåne.


Ylva Skog & Andrea Tarrodi: Piano Pieces
Ann-Sofi Klingberg, piano
dB Productions dBCD190

 

About The Author