George Enescus sällan framförda Oktett och Bartóks första violinkonsert med norska stjärnviolinisten Vilde Frang.

Som så många andra violinister startade Vilde Frang tidigt. Hon började spela violin som fyraåring, uppträdde med norska radiosymfonikerna som tioåring. Tre år senare kom genombrottet tillsammans med Oslofilharmonikerna och Mariss Jansons. Därefter följde studier på hemmaplan i Norge och i Tyskland, där årets Polarpristagare – Anne-Sophie Mutter – blev en viktig mentor för henne.

Sedan dess har karriären rullat på med bejublade framföranden och hyllade inspelningar – det är lite svårt att tro att hon inte har hunnit fylla mer än 32 år. Men det beaktansvärda med Frang är inte i första hand att hon är en ung, virtuos violinist, utan att hon också är en mogen musiker som alltid är mån om att ha något att säga. Det säger något om henne att hon vid sidan om Bartók-konserten valt att ta med George Enescus sällan spelade Oktett.

Intressant nog finns en hel del paralleller mellan de båda tonsättarna och också mellan verken. Bartók och Enescu föddes båda i vad som idag är Rumänien år 1888. Båda skrev dessutom sina verk i början av sina karriärer. En annan gemensam nämnare är att verken förblev negligerade av sin samtid. Enescus fick sin premiär, 1909, ett decennium efter komponerandet och Bartóks publicerades först efter hans död och uruppfördes 1958. Bartóks första violinkonsert finns i åtskilliga inspelningar och även om Frangs tolkning inte skäms för sig i sällskapet är det i första hand för Enescus Oktett man bör införskaffa den här utomordentliga skivan.

Axel Lindhe

 

Höjdpunkt Finalsatsen i Oktetten med ett fantastiskt teamwork från åtta fullfjädrade musiker


Béla Bartók: Violin Concerto No.1
George Enescu: Octet
Erik Schumann, Gabriel Le Magadure,
Roseanne Philippens, Lawrence Power,
Lily Francis, Nicolas Altstaedt, Jan-Erik Gustavsson
Orchestre Philharmonique de Radio France
Solist: Vilde Frang
Dirigent: Mikko Franck
Warner Classics 0190295662554

 

About The Author