Precis som tidigare är vårens tredje Opus ett specialnummer om sommarens musikfestivaler. I Opus 89, som kommer ut i dagarna, sätter vi särskilt fokus på våra grannländer – Finland, Norge och Lettland är alla representerade med varsitt festivalporträtt.

Det mest djupgående kommer från öster, närmare bestämt från operafestivalen i Savonlinna. Hanna Höglund besökte i fjol den finska festivaljätten under några tryckande julidagar. Reportaget fångar utmärkt den speciella anda som omgärdar festivalen: musik, människor och miljöer sammansmälta till en unik och genuin enhet. Savonlinna har kort sagt lyckats med det som alla festivalgeneraler drömmer om: skapa festivalstämning. Så har det också tagit 50 år av hårt och enträget arbete att komma dit.

 

Inte Opus-prenumerant? Det rättar du enkelt till genom att klicka här!

 


Olofsborg i Savonlinna/Nyslott, en tummelplats för operaentusiaster från hela världen!

 

Det andra festivalporträttet i nya numret kommer från vårt grannland i väster. Eller kanske vi ska säga norr. Svalbard ligger utan tvekan i rakt nordlig riktning och dessutom en bra bit ovanför det norska fastlandet. Här, på den 78:e breddgraden, huserar sedan ett år tillbaka världens nordligaste musikfestival. De extrema förhållandena som omgärdar Arctic Chamber Music sätter en tydlig prägel på upplevelsen. Den 6 juni är det dags igen och vem vet, kanske har just du inspirerats till ett besök på festivalen i norra ishavet?

Om knappt två veckor drar den andra upplagan av världens nordligaste kammarmusikfestival igång. Blir du en av besökarna?

 

Svenske festivallegenden Martin Engströms entré i det lettiska musiklivet utgör den tredje utblicken i nya numret – men givetvis blir det också några nedslag på svensk mark. Nordic Song Festivals flytt till Västergötland och premiären av Point Music i Göteborg känns naturligt att uppmärksamma i år. Som vanligt har vi samlat de viktigaste festivalerna i ett stort kalendarium.


Opus festivalkalender – den självklara utgångspunkten för planeringen av sommarsemestern.

 

Några garanterat festivalfria texter hittar du förstås också i nya numret. Minimalistgurun Philip Glass kommande Sverigebesök kan vi förstås inte negligera. När han för ovanlighetens skull också hade tid för en pratstund var valet av omslagsintervju enkelt. Ett långt reportage om hur musiklivet ska tackla klimatutmaningarna kan du också se fram emot, liksom ett kortare om den växande trenden med musik för husdjur. Båda författade av Johanna Paulssons skarpa penna.


Vilken musik gillar katter? Svaret får du i nya numret av Opus.

 

Lägg till detta en intervju med aktuelle tonsättaren  Daniel Börtz, en recension av dokumentärfilmen Sivandivan och en dito av Ellinor Skagegårds Fanny Mendelssohn-biografi. Variationen i Opus 89 tillfredsställer förhoppningsvis de flesta smaker!


Opus 89 är här – ett extra tjockt festivalnummer, som även rymmer mycket annat. T.ex. en lång intervju med Sverigeaktuelle minimalistlegenden Philip Glass.

 

Inte Opus-prenumerant? Det rättar du enkelt till genom att klicka här!

 

About The Author