fbpx

8 KORTRECENSIONER

Sarah Willis

Mozart y Mambo
(Alpha Classics)

 

 

Vid sidan av tjänsten som hornist i Berlinfilharmonikerna, bedriver Sarah Willis en  fram-gångsrik karriär som solist, pedagog, tv-presentatör och  programledare. I sitt senaste projekt – Mozart y Mambo – inspelat tillsammans med kubanska musiker i Havanna (lyckligtvis strax innan världen  ”stängde ner”), förenas musik av Mozart med kubanska rytmer. Willis hör till de där artisterna som har den sällsynta förmågan att förena professionalitet med kreativitet och humor (fjärde spåret på skivan bär namnet  Sarahnade mambo, och är baserat på Eine kleine Nachtmusik…) utan att det känns konstlat, och  hela skivan känns som ett riktigt musikaliskt glädjepiller.

 

 

Ludwig van Beethoven

Songs and Folksongs
Ian Bostridge, Antonio Pappano
(Warner Classics)

 

Beethovens sånger lever ett ganska undanskymt liv, i skuggan av bland annat orkestermusiken, pianosonaterna och stråkkvartetterna. Men han skrev omkring åttio lieder. Ian Bostridge bjuder tillsammans med Antonio Pappano vid flygeln på ett urval på denna skiva. I centrum står verket som anses vara historiens första sångcykel, An die ferne Geliebte. Med sin versatila tenorröst, hittar Bostridge helt rätt in i den här musiken och Antonio Pappano – som vanligtvis står på pulten i Royal Opera House eller framför Sankta Cecilia-orkestern i Rom – är lika skicklig vid flygeln som med dirigentpinnen i näven.

 

 

Johannes Brahms

Symfoni nr. 4
Thomas Dausgaard, dirigent
(BIS-2383 SACD)

 

Thomas Dausgaard var chefdirigent för Svenska Kammarorkestern i hela tjugotvå år och han har numera titeln hedersdirigent för orkestern. Med den här inspelningen med Brahms fjärde symfoni fullbordas hans och orkesterns Brahmscykel med samtliga symfonier. Som så ofta när Dausgaard står på pulten får man intrycket att han verkligen lyckas få sina musiker att ge sitt yttersta, och i finalsatsen med den berömda passacaglian spelar orkestern med en makalös energi. Förutom symfonin får man ett urval av Brahms Ungerska danser i Dausgaards arrangemang, samt Tragisk uvertyr.

 

Francisca Skoogh

Notes from Endenich
(Daphne)

 

Endenich är ett bostadsområde i Bonn – på Schumanns tid en egen ort utanför staden – där det sjukhus var beläget som tonsättaren blev inlagd på efter sitt självmordsförsök 1854. I det första verket på den här skivan, kallat Unbekanntes Blatt aus Endenicher Zeit, har tonsättaren Staffan Storm inspirerats av brev och fragment från Schumanns penna, skrivna strax före och under hans sista sjukdomstid. Det är rikt varierad musik, inte sällan med abrupta känslokast mellan impressionistiskt drömmande och energiskt utlevande tongångar. Med på skivan är också Schumanns första Pianosonat, Opus 11. Allt som allt en intelligent och genomtänkt produktion, där Francisca Skoogh vid tangenterna svarar för känslosamt och inlevelsefullt spel.

 

 

 

Luigi Dallapiccola

Il Prigioniero
Gianandrea Noseda, dirigent
(Chandos)

År 1943 gömde sig Dalla-piccola tillsammans med sin judiska hustru utanför Florens från den italienska regimen. Här började han skriva på sitt genombrottsverk, enaktsoperan Il Prigioniero (Fången), som fick premiär 1950. Låt dig inte avskräckas av tolvtonsmusiken i verket, Dallapiccola lyckas få den att klinga både melodiskt och dramatiskt och på sin tid gjorde musiken ett starkt intryck på vår egen Ingvar Lidholm. Gianandrea Noseda och Danska Radiosymfonikerna visar här tillsammans med en övertygande solistensemble att Dallapiccolas musikaliska protest mot diktatur och förtryck är brinnande aktuell än idag.

 

 

Sacred treasures

Stefan Parkman
(Footprint Records)

 

Uppsala Univer-sitets Dübensamling består av omkring 20 000 notblad och cirka 2 400 musikaliska verk från 1600- och 1700-talet. I den unika samlingen ryms bland annat vokalmusik av Buxtehude och av andra nordtyska kyrkomusiker. På denna inspelning med verk från Dübensamlingen och från Marienbibliothek i Lübeck hörs exempelvis musik av Schütz, Buxtehude och Orlando di Lasso och det bjuds också på tre världspremiärer på skiva: två verk av italienaren Simone Vesi och ett stycke av landsmannen Paolo Quagliati. Kör och musiker från Uppsala, kompletterat med solister ur West-deutscher Rundfunkchor i Köln, gör den här musiken full rättvisa under Stefan Parkmans sakkunniga ledning.

 

Franco Fagioli

Veni Vidi Vinci
(Deutsche Grammophon)

 

Universalgeniet Leonardo da Vinci känner vi alla till. Men tvåhundra år efter hans död 1519, levde i Neapel en tonsättare med det snarlika namnet Leonardo Vinci. På hans tid sjöngs operaarior av kastrater som Farinelli och av primadonnor som Faustina Bordoni och Francesca Cuzzoni. På denna skiva framför den argentinske countertenoren Franco Fagioli arior från sju olika operor av italienske tonsättaren. Fagioli jämförs ibland med Cecilia Bartoli, och efter att ha efter att ha lyssnat till den här skivan måste tillstås att Fagliolis ekvilibristiska röstakrobatiska teknik är minst sagt imponerande.


 

 

Camille Saint-Saëns

Ascanio; Les Barbares – Prologue;
Jota aragonesa
Jun Märkl, dirigent
(Naxos)

 

”Konst ska vara vacker och ha karaktär”, är ett uttalande som tillskrivs Camille Saint-Saëns. Citatet kan sägas passa väl in på denna cd, med opera- och teatermusik av den franske tonsättaren. Charmig och omväxlande balettmusik från operan Ascanio är huvudnumret och bland övriga spår sticker uvertyren till enaktaren
La Princesse jaune ut som en riktig musikalisk pärla. Malmö Symfoniorkesters musicerande under ledning av Jun Märkl är på högsta nivå och är en fröjd att lyssna till.


 

Axel Lindhe