Höstens andra Opus är här – ett fullmatat nummer med intervjuer, reportage, guider, recensioner, essäer och musiknyheter från den klassiska musikens och operans värld. Här en presentation av innehållet.
IDA RÄNZLÖV
Sommarens titelroller på Confidencen blev det svenska genombrottet för Ida Ränzlöv. Men nu är det Tyskland som gäller för den helsingborgsfödda mezzosopranen. Den här säsongen får hon göra sin uppskjutna, efterlängtade debut i stor skala på operan i Stuttgart – ett hus som blev hemmahamn omedelbart efter att hon avslutat utbildningen vid Royal College i London med sex hela operaroller instuderade och klara.
”Det kommer att bli ett otroligt spännande år! Det här är säsongen när hoppet återvänder, och vi operasångare äntligen får göra vårt jobb igen”, säger Ida Ränzlöv som i nya numret porträtteras av Sofia Nyblom. Här Ida Ränzlöv i sommarens Venus och Adonis på Confidencen. Foto Martin Hällström.
MUSIKLIVET EFTER PANDEMIN
Scener öppnas och publiken börjar åter strömma till konsert- och operahusen. Men har pandemin förändrat kulturen? Och på vilket sätt i så fall? Opus har sökt svaren bland sångare, musiker, orkesterledare, utredare och en regissör.
Lutenisten Jonas Nordberg är en av rösterna i Jane af Sandebergs reportage om musiklivet efter pandemin. Foto Chrisander Brun.
PÅ BESÖK HOS PETER JABLONSKI
Som för så många andra musiker har pandemiåret varit ett ovanligt år för Peter Jablonski. Inga framträdanden med orkester på 14 månader, några få spelningar för en liten publik och några streamade konserter i tomma konserthus. Men året har också kunnat användas till andhämtning och fördjupning.
Peter Jablonski flyttade för tre år sedan från London till Karlskrona. Här driver han bland annat Karlskrona Pianofestival, vars nästa upplaga går av stapeln 11–14 november. Foto Jan Hinderson.
CHRISTINA NILSSON
Christina Nilsson hade en enkel bakgrund men fick en enastående karriär. Under senare hälften av 1800-talet uppträdde hon på praktiskt taget alla operascener i den moderna världen och till publiken hörde kungar, drottningar, furstar och tsarfamiljen. I år firar vi 100-årsminnet av hennes bortgång.
”Orsaken till hennes betydande framgång ligger i förbindelsen mellan ett ovanligt sympatiskt yttre och en genial framställningsförmåga, som obetingat anvisar henne första platsen bland de nu levande operasångerskorna.” (Tjajkovskij om Christina Nilsson).
GUIDE: MUSIKENS 1920-TAL
Efter lidandet under första världskriget och spanska sjukan växte ett nytt samhälle fram och metropoler som London, Paris, Berlin och New York upplevde en explosionsartad utveckling inom kultur- och nöjeslivet. Häng med Opus till en tid som törstade efter liv och rörelse.
Försök att förena jazz och klassiskt hade gjorts tidigare, men knappast någon annan hade gjort det med samma raffinemang som George Gershwin i Rhapsody in Blue (1924) – ett av många verk i Opus 11-sidiga guide om 1920-talet.
ALEXANDER VON ZEMLINSKY
Han skrev fantastisk musik och hade en nyckelroll i den konstnärliga utvecklingen runt förra sekelskifte. Ändå är Alexander von Zemlinskys jubileumsår en ickehändelse. Hur kommer det sig undrar Nicholas Ringskog Ferrada-Noli i en essä om den österrikiske tonsättaren.
Alexander Zemlinsky föddes för 150 år sedan. Blir jubileet starten för ett återupptäckande av hans musik?
Opus 106 bjuder även på en presentation av brittiske tonsättaren Malcolm Arnold, åtta sidor med musiknyheter, två krönikor och 17 skivrecensioner.
Här startar du din Opus-prenumeration!