fbpx

OPUS 116 UTE NU!


Våren är här och med den Opus 116 – ett fullmatat nummer med inspirerande läsning om det klassiska musiklivet och operans värld. Här en presentation av innehållet:


TOSCA FÖR VÅR TID 

Debuterna avlöser varandra för Christina Nilsson. Varvat med inhopp på Europas främsta scener gör hon just nu sin första Tosca på Kungliga Operan. Härnäst hägrar Aida på Deutsche Oper. Opus mötte den svenska stjärnsopranen i logen för en pratstund om boxning, Puccini och nätmobbning. Men mest av allt – sång.

Christina Nilsson i den aktuella uppsättningen av Tosca på Kungliga Operan. På golvet: Karl-Magnus Fredriksson i rollen som Scarpia. Foto Sören Vilks



Opus vårerbjudande: 5 nr + boken ”Toner och terror – Musik och politik i Hitlers Europa” för endast 249 kr. Klicka här!



PIANOFANTOMEN

Carlhåkan Larsén förmedlar glimtar och fragment av Sergej Rachmaninov – ett musikeröde med stor räckvidd, både geografiskt och konstnärligt. 150 efter sin födelse är han mer populär än någonsin.

Rachmaninovs senromantiska tonspråk har visat sig gå hand i hand med preferenserna hos eftervärldens konsertpublik. Som en av de sista tonsättarna har han förärats en plats på den så kallade standardrepertoaren.


MODERNT PÅ THE MET

Efter pandemin började publiken svika operaklassikerna på The Met. Den 140-åriga institutionen på Manhattan står nu inför ett ekonomiskt stålbad – samtidigt som nyskrivna operor får alltmer plats där framgången med Fire Shup Up in My Bones banar väg för en helt ny repertoar.

Latonia Moore (till höger) som Billie spårar sin otrogne man i en scen från Fire Shut Up My Bones. Terence Blanchards opera gjorde sådan succé på The Met i höstas att han genast kontrakterades för en ny uppsättning: Champion som har premiär på lördag.



KALL FÖR EN NY KARRIÄR

Opus Sofia Nyblom blev bestört när hon förstod att en av Sveriges mest begåvade dirigenter bestämt sig för att växla karriär. Men Olof Boman ser skönhetslängtan speglas i existentiell och andlig längtan, när han skolar om sig till präst.

Till sommaren byter Olof Boman Europas operascener mot den lantliga församlingen Asarum-Ringamåla. Foto Johanna Norin.



SLAVSONEN SOM VAR STÖRRE ÄN MOZART

Chevalier de Saint-Georges är slavsonen som fostrades till fransk aristokrat. Av eftervärlden har han kallats för ”den svarte Mozart” – fast det egentligen borde vara tvärt om. Opus Johanna Paulsson tecknar ett porträtt av tonsättaren som nu blivit föremål för en Hollywoodfilm.

Kelvin Harrison Jr. i titelrollen i Chevalier, nya filmen om Chevalier de Saint-Georges.



MAESTRO ON THE MOVE                                                        

Christian Thielemann står i en klass för sig när det handlat om att bocka av prestigefulla tysk-österrikiska uppdrag som chefdirigent. Nu spekuleras det om att han ska ta över i Berlin efter Daniel Barenboim eller Chicago efter Riccardo Muti – alternativt bli frilans. Torbjörn Eriksson tog tåget till Thielemanns Dresden för att följa upp några spår.

Vart tar Christian Thielemann vägen efter att kontraktet med Dresdenoperan går ut nästa år?



De viktigaste musiknyheterna sedan sist får du också, liksom recensioner av 15 nya inspelningar och ett klurigt korsord på temat vatten och musik.


Inte prenumerant? Det rättar du enkelt till genom att klicka här.