Som vanligt bjuder numret på ett rikt och varierat innehåll, men den här gången blir det ett särskilt fokus på höstens jubilarer. Äldst och förmodligen minst bekant av dessa är 400-åringen Barbara Strozzi. Den venetianska barocktonsättaren kom att bli spelad över hela Europa under sin livstid och förtjänar att bli så även i våra dagar. Axel Lindhes text med tillhörande skivtips lär alla gånger inspirera till lyssning. Ett porträtt av 200-årsjubilerande Clara Schumann blir det också. Länge var hon mest känd som Robert Schumanns maka, men i vår tid faller tack och lov alltmer ljus på hennes person och prestationer. Carlhåkan Larséns porträtt ger en dig en introduktion till ett både fascinerande och tragiskt tonsättaröde.


Inte Opus-prenumerant? Det rättar du enkelt till genom att klicka här!

 


Venetianska barocktonsättaren Barbara Strozzi är en av alla jubilarer i Opus 91.

 

Att det var 150 år sedan operan Rhenguldet hade urpremiär uppmärksammar vi också i nya numret. När tre svenska scener dessutom har presenterat tre helt olika tolkningar av Wagners mästerverk var valet att publicera en fördjupande text enkelt. Vilken av uppsättningarna faller Opus recensent mest i smaken?


Anna Larsson och Johan Schinkler i Vattnäs version av Rhenguldet. Hur föreställningen står sig mot Göteborgsoperans och Berwaldhallens uppsättningar kan du läsa om i nya numret.

 

Yngst av jubilarerna i Opus 91 är Göteborgsoperan. Flytten från Stora teatern för 25 år sedan innebar ett rejält lyft för den västsvenska operakonsten, men på senare år har operahuset också präglats av konflikter. Carl-Henric Malmgren har träffat företrädare från olika läger för att bena ut vad som har hänt.


Hur mår den stora operainstitutionen vid Göta älv? Vad ligger bakom konflikterna som präglat nyhetsrapporteringen de senaste åren och hur hanterar man dem? Opus har sökt svaren på frågorna.

 

Till den jubileumsfria avdelningen hör Opus musikkryss. Förra numrets sommarkryss blev en succé med massor av inskickade svar. Nu är det ett annat tema, men likt förra gången kan fem glada vinnare se fram emot spänningsromanen Ond Musik på posten.


Opus musikkryss är tillbaka. Den här gången handlar det om att identifiera … ja det är just det som är frågan.


Inte Opus-prenumerant? Här en länk till ett förmånligt erbjudande!

 

Intervjuer med två rykande aktuella artister kan du också se fram emot i Opus 91. I omslagsintervjun möter du sopranen Agneta Eichenholz som gör en efterlängtad Sverige-comeback på Kungliga Operan. Lite längre fram i numret kan du stifta bekantskap med Robert Trevino, Malmösymfonikernas nye chefsdirigent.


Robert Trevino är nytillträdd chefsdirigent för Malmösymfonikerna. I nya numret berättar han om planerna för och tillsammans med orkestern.

 

Skivrecensioner, musiknyheter, två tankeväckande krönikor, en festivalrapport från Salzburg – där har du det övriga innehållet i Opus 91.


Här
startar du din Opus-prenumeration!

 

 
I nya numret möter du sopranen Agneta Eichenholz, aktuell i Der ferne Klang som sätts upp på Kungliga Operan i oktober.

 

About The Author