Inställda konserter, föreställningar och festivaler. Massarbetslöshet som blixtsnabbt breder ut sig och skapar en osäkerhet inför framtiden som inte skådats på decennier. Aldrig har det under Opus existens skett en så radikal förändring i samhället som mellan februarinumret och utgåvan som i dagarna når prenumeranterna.

Corona-pandemin har fått omfattande effekter på det klassiska musiklivet. Oändligt med tid och energi har investerats i konsertprogram och föreställningar som hastigt fått ställas in eller skjutas på framtiden. Hur påverkas sångare, musiker, orkestrar och operahus av det som sker? I nya numret av Opus möter du företrädare inom olika delar av musiklivet som på olika sätt drabbats av den djupaste krisen sedan andra världskriget.

Förutom ett brett upplagt reportage blir det flera andra texter med anknytning till den rådande samhällsutvecklingen, däribland en guide till alla streamingtjänster som blommat upp på nätet. Vi tipsar om det bästa utbudet, de smidigaste plattformarna och de mäktigaste upplevelserna.


Läs om hur musiker påverkas i sin vardag i nya numret av Opus.

 

Det mesta i Opus 95 kretsar kring coronakrisen, men det finns såklart plats för annat också. Här ett axplock:

 

MÖT ELIN ROMBO

Titelrollen i Rufus Wainwrights opera Prima Donna blir nästa utmaning för Elin Rombo när den får premiär på Kungliga Operan i höst. Möt Sveriges ledande operakomedienn i en intervju signerad Bo Löfvendahl.


Elin Rombo är bland annat aktuell med skivan ”Nıghtingale” och kvällens streamingkonsert på operanplay.se. Foto Carl Thorborg

 

STOR GUIDE TILL JOHANNESPASSIONEN                      

Johannespassionen är en av musikhistoriens främsta skapelser, men vilken version passar just dig? Häng med på en vindlande resa genom inspelningar av Bachs mästerverk.


I påsk kommer vi tyvärr inte kunna höra Johannespassionen i våra kyrkor som vi brukar. Men coronaepidemin kan inte hindra oss från att njuta av Bachs mässa hemma i vardagsrummet!

 

FRANZ LEHÁR 150 ÅR!

Franz Lehárs utvecklingsvilja öppnade upp för förnyelse av operetten. 150 år efter sin födelse är han återigen ett namn som inger respekt. Carlhåkan Larsén tecknar ett porträtt av en driven entreprenör som aldrig gjorde avkall på kvalitén.


Franz Léhar med partituret till dundersuccén Glada änkan. Under tonsättarens livstid spelades operetten fler än 300 000 gånger!

 

HUR MÅR ORGELN I NOTRE DAME?

Ett år efter den branden i Notre Dame är händelsen fortfarande som ett djupt sår i fransmännens hjärtan. Bedrövelsen är inte minst påtaglig hos katedralens musiker som väntar på att orgeln ska bli spelbar igen.


Notre-Dame de Paris Stora orgel är en av Frankrikes två största orglar. Den har 115 stämmor och spelas genom digital överföring till de 8000 piporna.

 

Inte Opus-prenumerant? Det rättar du enkelt till genom att klicka här!

About The Author