Som ett led i Opus ambition bevaka alla svenska klassiska skivutgivningar bjuder nyutkomna Opus 92 på fler recensioner än vanligt. Förutom nya avdelningen med kortrecensioner kan du se fram emot en text om tre aktuella inspelningar av Winterreise. Schuberts vemodiga sångcykel upphör aldrig att fascinera och ständigt dyker det upp nya tolkningar på marknaden. Vilket av teamen Mattei/Nilsson, Held/Beskow och Bostridge/Adès imponerar mest på Opus recensent Carl-Henric Malmgren?


Peter Mattei, Johannes Held och Ian Bostridge är alla aktuella med nya inspelningar av Schuberts Winterreise.

 

Inte Opus-prenumerant? Just nu har vi ett extra förmånligt erbjudande som du kommer till genom att klicka här!

 

I Opus 92 möter du också en debuterande författare. Till vardags arbetar Tony Lundman som redaktör på Konserthuset i Stockholm, men nu är tiden kommen för hans första spänningsroman: ”8”. Titeln syftar på Sibelius åttonde symfoni, ett verk som gick ett minst sagt mystiskt öde till mötes. Efter att ha arbetat på symfonin i över ett decennium brände Sibelius upp alla notpapper. Eller gjorde han egentligen det?


Vad hände med Sibelius åttonde symfoni? Kring detta kretsar handlingen i Tony Lundmans debutroman ”8”.

 

En 300-åring har vi också gjort plats för och det är ingen mindre än Leopold Mozart. Van att stå i skuggan av sin son får han nu äntligen lite plats i rampljuset. Carlhåkan Larsén har sin vana trogen tecknat ett konstfullt porträtt.


Roy Dotrice som Leopold Mozart i filmen ”Amadeus” från 1984.

 

I Opus 92 kan du även se fram emot ett besök hos Monica och Carl-Axel Dominique. Som centralgestalter i det svenska musiklivet i decennier har de inga ambitioner att slå av på takten. Ingela Hofstens och Johanna Norins hemma hos-reportage ger dig en inblick i ett unikt samarbete som förhoppningsvis kan inspirera fler musikerpar. Det finns som bekant några till i branschen som lever sida vid sida både på jobbet och på fritiden – Malin Broman/Simon Crawford-Phillips och Peter Jablonski/Anastasia Belina för att ta två andra par som du också möter i nya numret.


I mer än sextio år har Monica och Carl-Axel Dominique varit livs- och spelkamrater – och de är fortfarande varandras viktigaste påhejare och beundrare.

 

 

 

En text om nyligen avlidna sopranen Jessye Norman blir det förstås också. Bo Löfvendahl tecknar en bild av en karismatisk artist som på ett föredömligt sätt kombinerade hög konstnärlig integritet med en vilja att nå ut till en bred publik.


Jessye Norman hade varit en värdig vinnare av såväl Birgit Nilsson- som Polarpriset. Med elva doktorstitlar och ett trettiotal andra tunga utmärkelser sörjde hon förmodligen inte att hon inte tilldelades något av priserna.

 

Bo Löfvendahl har även kikat närmare på repertoarrapporten som KVAST och FST presenterade häromveckan. Hur ser de senaste årens utveckling ut när det gäller svensk och nyskriven musik samt verk av kvinnliga tonsättare? Vilka frågor väcker det ambitiösa räknandet av minuter och upphovspersoner?


I FST/KVAST-rapporten utmärker sig särskilt tre orkestrar vad gäller nya verk av kvinnliga tonsättare. Är Radiosymfonikerna en av dem? Svaret får du i nya numret.

 

En omfattande guide till Verdis Requiem och en recension av Erik Kjellbergs nya bok om Johann Sebastian Bach kan du även se fram emot, liksom omslagsintervjun med världspianisten Leif Ove Andsnes som den här säsongen ger inte mindre än sju konserter i Göteborg.


Missa inte Leif Ove Andsnes kommande konserter med GSO: den 10–11 januari (Mozarts pianokonsert nr 22), 11 mars (solokonsert med verk av Dvorák, Bartók och Robert Schumann) och 22–24 april (Mozarts pianokvartett nr 1 och pianokonserterna 20 och 21). Dessförinnan läser du om honom i nya numret av Opus!

 

 

 

 

 

About The Author