fbpx

MER KAFFESUMP ÄN WIENER MELANGE

Jonas Kaufmann ger sig i kast med sina favoritsånger men lyckas inte övertyga det minsta.

En sjuttio minuter lång orgie i wiendialekt och glissandon bitvis kryddad med skrälliga höjdtoner. Pianissimon så långt bak i halsen att man tror att sångaren ska svälja sitt struphuvud. Det är den samlade upplevelsen av ”Wien” med Jonas Kaufmann Wienfilharmonikerna.

I pressreleasen till inspelningen berättas om Jonas Kaufmanns långa kärlek till operetten och hur han som barn lekte med den typiska wiendialekten hemma hos sina morföräldrar i Tyrolen. Debuten på scen skedde i operetten En natt i Venedig i början av 1990-talet när Jonas Kaufmann fortfarande var student. Han sjöng då Caramello-rollen mer än trettio gånger på teatern i Regensburg. När han inledde karriären som en mer lyrisk tenor lät operettsången säkert utmärkt.

Mot denna bakgrund borde den firade sångaren haft omdöme nog att inte ge sig i kast med en repertoar som i dag passar hans röst utomordentligt illa. Mest beklagansvärt är hur Jonas Kaufmann hanterar sitt instrument. Slappt tekniskt arbete, talsång och glissandon gör att han framstår som mer lat än avslappnad. Wieneroperett är notoriskt svårsjungen och kräver fingertoppskänsla i interpretationen!

Ett av de bästa spåren borde vara schlagern Heut’ ist der schönste Tag in meinem Leben. Joseph Schmidts originalinspelning från filmen med samma namn är en fröjd att lyssna på, men i Jonas Kaufmanns tolkning låter den mer som en buskis-visa. Samma med Wien, Du stadt meiner Träume (mer känd som Wien, Wien nur du allein). Vers efter vers låter likadant och intresset att lyssna vidare försvinner. Texten kräver tolkning som går bortom dialektal lek.

Ibland glimmar det ändå till, som i duetterna med sopranen Rachel Willis-Sørensen. Här ligger skivans hela behållning. Musiken från Glada Änkan behandlas vackert av orkester, dirigenten Ádám Fischer och Willis-Sørensen. Men Jonas Kaufmann är inte lika övertygande och lyckas än en gång ta udden av det vackra. En annan välkänd duett, Schenkt man sich Rosen in Tirol från Fågelhandlaren, har förvandlats från originalets romantiska allvar till ett gapigt tenorsolo.

Nej, den här cd:n tillför ingenting till katalogen av operettinspelningar. Lyssna hellre på Rudolf Schock om ni letar efter en komplett operettenor.

Carl-Henric Malmgren

Wien
Jonas Kaufmann, tenor
Rachel Willis-Sørensen, sopran
Wienerfilharmonikerna med dirigent Ádám Fischer
Sony Classical