Vårens tredje Opus är här – ett fullmatat nummer med intervjuer, reportage, guider, recensioner, essäer och musiknyheter från den klassiska musikens och operans värld. Här en presentation av innehållet.
Inte prenumerant? Det rättar du enkelt till genom att klicka här!
KLANGEN I FOKUS
Det har äntligen blivit dags för en intervju med violiniststjärnskottet Johan Dalene. Ingela Hofsten har hållit i pennan och Mats Bäcker har tagit de häftiga bilderna. Läs om en musiker som verkar vara lugnet och prestigelösheten själv. Kanske har han just därför de bästa förutsättningarna för en internationell karriär? De två åren som gått sedan genombrottet i Carl Nielsen-tävlingen pekar tydligt i denna riktning.
Tjugo år gammal är Johan Dalene redan på god väg att bli världskänd. Drömmen är att en dag ha utvecklat ett så eget sound att det genast hörs att det är han som spelar. Hur det ska gå till kan du läsa om i Opus 103. Foto Mats Bäcker.
STOR FESTIVALGUIDE
Det finns många hoppingivande tecken på att sommaren markerar återgången till ett normalt musikliv. Ett av de tydligaste är festivalernas programsläpp som de senaste veckorna duggat tätt. I nya numret presenterar vi 21 svenska och 11 i våra grannländer som vi alla är skyldiga att besöka åtminstone någon av i sommar.
Sommarfestivalerna satsar friskt och bjuder in till en imponerande bredd av konserter och föreställningar. Opus guidar dig till de viktigaste med klassisk musik och opera på programmet.
DRAGSPELSDROTTNINGEN
Minna Weurlander är en av världens främsta på ackordeon. När Malmöoperan och Cirkus Cirkör har sensationell premiär med Philip GlassCircus Days and Nights spelar både hon och hennes följeslagare huvudrollen. ”Det är som att köra en sportbil. Coolt och i lagom fart. Inte tappa tempo och inga drastiska vändningar hit och dit.” säger hon om att spela Glass repetitiva musik i 2,5 timmar. Nästa helg får vi se hur det går!
Tio streamade föreställningar, med start nästa lördag, väntar av minimalistlegenden Philip Glass nyskrivna verk för Malmöoperan. Foto Karolina Henke.
INNOVATION & TRADITION – EN OMÖJLIG KOMBINATION?
Vad krävs för verklig utveckling på våra konsert- och operahus? En pandemi? Visst bidrar coronan till att skapa nya former och uttryck, men också andra spår utkristalliserar sig i Opus stora spaning om musiklivet och framtiden.
Får pandemin några bestående effekter på verksamheten i våra konserthus? Det är grundfrågan i Jane af Sandebergs stora reportage som tar sin utgångspunkt i Helsingborg och sedan vandrar vidare till Örebro, Stockholm, Helsingfors och Göteborg.
200-ÅRINGEN SOM FÖRSVANN
Vi bjuder även på en presentation av Friskytten, Carl Maria von Webers epokgörande opera som fyller 200 år. Verket spelas sällan idag, men dess betydelse för musik- och kulturhistorien kan inte underskattas. Låt dig inspireras av en vindlande essä av Carlhåkan Larsén och Axel Lindhes skivtips.
Friskytten var den första i en lång rad nationaloperor som såg dagens ljus under 1800-talet. Så här såg den berömda Vargklyftescenen ut på festspelen i Erfurt 2015.
Ett nedslag på Vadstena-Akademien blir det också liksom ett gäng musiknyheter och recensioner. Bland annat kan du se fram emot en längre betraktelse över Svenska Kammarorkesterns Brandenburgprojekt som nyligen kommit ut på cd.