När midsommar står för dörren kommer Opus sommarnummer. Det är sedan gammalt. Nr 104 landar i prenumeranternas brevlådor i dagarna och som vanligt bjuds det på ett rikt och varierat innehåll.

 

CHRISTIAN KARLSEN

Gränslandet – symfonisk fest har snabbt har etablerat sig som en av de viktigaste festivalerna för den klassiska musikens möte med en ny publik. I augusti är det femte gången som Christian Karlsen och David Huang bjuder in till fest under broarna vid Skanstull i Stockholm. Pianisten Huang har vi porträtterat tidigare i Opus och nu har det blivit dags för hans dirigerande parhäst. Karlsen har varit i ropet ett tag, nyligen belönats med en Grammis och imponerat med sin kunskap i vårens upplaga av Kulturfrågan Kontrapunkt i Svt. Med andra ord är det hög tid för en intervju och en sådan får du exklusivt i nya numret.


För några år sedan tog Christian Karlsen time-out, blev långtidssjuk och sängliggande i en dryg månad. Nu har han hittat tillbaka till glädjen i musicerandet. Möt honom i en öppenhjärtig intervju i Opus 104. Foto Nadja Sjöström.

 

Inte prenumerant? Det rättar du enkelt till genom att klicka här.

 

MIDSOMMARVAKA

Museerna med musikanknytning har så smått börjat öppna upp dörrarna. Opus 104 bjuder på en inblick i Alfvéngårdens verksamhet och planerna inför nästa års 150-firande av tonsättaren, musikern och dirigenten Hugo Alfvén. Vi ger dig också en introduktion till Midsommarvaka, Alfvéns mest kända verk och Sveriges med all sannolikhet mest inkomstbringande klassiska musikstycke. 


Med en melodisk variationsrikedom fick Midsommarvaka omstöpningar inom alltifrån balett och schlager till tysk umpa-umpa.

 

FOLKBAROCK

Folkmusik är ett bärande element i Midsommarvaka. Men Hugo Alfvén var på inget sätt först med att plocka upp populära melodier och använda dem i sina kompositioner. Fenomenet har förekommit genom hela musikhistorien och var kanske allra mest framträdande under barocken. Den växande folkbarockrörelsen har tagit fasta på detta – musiker inom den tidiga musiken respektive folkmusiken som djupdykt i de båda stilarna för att utforska och utveckla det gemensamma släktskapet. Häng med på en upptäcktsfärd i ett musikaliskt gränsland som är på god väg att etablera sig som en egen genre.


Allt fler barockmusiker närmar sig folkmusiken – och folkmusiker den noterade barockmusiken. Hur och varför det har blivit så får du reda på i nya numret.

 

MUSIKENS MONSTER

Opus sommarnummer bjuder även på musikaliska monster. Jo, de finns i högsta grad och har gjort så ända sedan medeltiden. Läs om fabeldjur, bestiarier, carynxlurar och minotaurer som förekommer i alltifrån Händels operor till samtida amerikansk orkestermusik.


I Opus 104 kan du läsa om både riktiga djur och sagoväsen som har letat sig in i musiken. På bilden Jay Hunter Morris på väg att överlista Fafner på the The Met.

 

KVARTETT FÖR TIDENS ÄNDE

I år är det 80 år sedan Olivier Messiaens Kvartett för tidens ände uruppfördes i ett tyskt interneringsläger. Sofia Nyblom berättar historien om hur musiken fick tiden att stanna i en utkyld lägerbarack och reder ut vad som är myt och sanning kring tillkomsten.


För Messiaen blev Kvartett för tidens ände porten till ett livsverk – en klangträdgård av fågelkataloger, regnbågsackord och kärlekssymfonier som vissa kallar kitsch och andra upphöjd mystik.

 

Ett klurigt korsord för hängmattan, en betraktelse över Albinonis Adagio, skiv- och bokrecensioner och de viktigaste musiknyheterna sedan sist – där har du det övriga innehållet i Opus 104.

 

Här startar du din Opus-prenumeration!

 

 

About The Author