2023 är snart till ända och det är dags att sammanfatta musikåret som gått. Här är 20 artister, tonsättare, ensembler och organisationer som utmärkt sig särskilt – några just i år, andra genom att befinna sig i toppskiktet under en längre tid. Förstaplatsen har sin givna status men övrigt råder ingen rangordning mellan platserna.
#20
Theo Hillborg, saxofonist
Han är finalist i Solistpriset 2024 och etablerar sig snabbt som en av Sveriges mest spännande och mångsidiga unga saxofonister med en repertoar som sträcker sig från barock till modern konstmusik och jazz. Theo Hillborg (f. 1996) har som solist redan tagit hem flera prestigefyllda priser, bland andra Stockholm International Music Competition och Polstjärnepriset. I april 2021 vann han tillsammans med pianistkollegan Julia Isaksson kammarmusikbiennalen Ung & Lovande och han är sedan 2020 medlem i Stockholms Saxofonkvartett – en av Europas främsta ensembler för ny musik. Januari 2024 innebär nervkittlande final på Berwaldhallen, men även medverkan i pappa Anders Hillborgs jubileumskonsert. Det ser vi fram emot.
#19
Helena Schuback, operasångerska
Hon var violinist men sadlade om till operasångerska. Ett imponerande och modigt beslut tyckte juryn och belönade svensk-brasilianska Helena Schuback (f. 1990) med Mogrenpriset i musik à 250 000 kronor. Schubacks passion för den slaviska repertoaren drar henne naturligt mot bl a Martinů, Janáček och Dvořák även om det är som barocksopran hon gjort sig mest känd hittills – hon tilldelades förra året Drottningholmsteaterns Vänners Operastipendium. Roller som Emilie i Les Indes Galantes av Rameau och Händels Alcina låter ana en röstklang skräddarsydd för utmanande repertoar. – Jag måste sjunga för att överleva, menar Helena Schuback, som ramlade av cykeln av förvåning när hon delgavs juryns beslut.
#18
Thor Ahlgren, tidig musikprofil
När Sommarlov på Svt bjöd på historia som tema för 2023 års juniorfolkbildning dök gycklargruppen Pøbel upp som en frisk fläkt från medeltiden med flöjter, fiddlor, vevliror och säckpipor. I spetsen för dem: multiinstrumentalisten och kulturskolepedagogen Thor Ahlgren som med ohämmad entusiasm och teknisk briljans tar sig an gruppens motto ”medeltida musik för moderna öron”. Eller vad sägs om att bygga en säckpipa medelst ballong och slang? Klassiskt skolad liksom sina medgycklare har Ahlgren rönt stor framgång med såväl nischade som genreöverskridande projekt Norden igenom och internationellt. En hett efterlängtad bro mellan tidig musik och framtidens publik som vi hoppas se mer av framöver!
Vem är nr 1 på årets Opus-lista? Svaret hittar du här!
#17
Ann-Christin Biel, verksamhetschef
Lycka och poesi har Ann-Christin Biel satsat på i år. Här är jag lycklig är namnet på en ny notutgåva med 28 tonsatta dikter för sång och piano av Tomas Tranströmer. Operasångerskan Ann-Christin Biel är verksamhetschef för Svensk Musik och entusiastisk initiativtagare och redaktör till den vackra och efterlängtade boken, där Nobelpristagarens poesi har tonsatts av svenska kompositörer. Alltifrån Tranströmers första diktsamling 1954 till den sista 2004. Bland tonsättarna finns Victoria Borisova-Ollas, Mats Larsson Gothe, Britta Byström, Benjamin Staern, Paula af Malmborg Ward, Thomas Jennefelt, Catharina Backman och Maria Lithell Flyg. De flesta sångerna är skrivna 2022, men det finns också några äldre tonsättningar av till exempel Sven-David Sandström, Anders Eliasson och Margareta Hallin.
#16
Zilliacuskvartetten, stråkkvartett
Zilliacuskvartetten må vara ett nytt namn i musikvärlden, men de fyra medlemmarna är redan välkända solister: Cecilia Zilliacus och Julia-Maria Kretz, violin, Ylvali Zilliacus, viola och Kati Raitinen, cello. På hyllade debutalbumet Grieg-Maier-Röntgen-String Quartets bjuder de bland annat på världspremiärinspelning av Röntgens kompletta version av Griegs kvartett i F-dur. Zilliacuskvartetten prisas som ”högintressanta” av SvD, rosas för sin ”suveräna känsla för nätthet, nyanser och nerv” av DN, får toppbetyg i Musikrevyn i P2 och förhäxar Stig Jacobsson i Hifi &Musik, som hävdar att han ”aldrig har njutit mer av en nybildad stråkkvartetts första cd”. Vi är benägna att hålla med.
#15
Daniel Hansson, dirigent
När Daniel Hansson fick frågan om att leda Luhansk-filharmonin i januari tog han genast en semestervecka från Malmö Universitet och begav sig mot Ukraina. Senare dirigerade han Staffan Storms hyllade orkesterverk Qualities of Darkness på det hyllade albumet med samma namn och även samme tonsättares Voices from the abyss baserat på vittnesmål från Ravensbrück. Insatser som ligger långt utanför det förväntade av en Director Musices vid ett svenskt lärosäte.
– Ett privilegium att kunna vara med och bidra, menar Daniel Hansson, som även är konstnärlig ledare för Malmö akademiska kör och gästprofessor vid Lviv National Academy of Music sedan 2018.
#14
Tobias Broström, tonsättare
Helsingborgsfödde tonsättaren Tobias Broström är känd för sin rytmiskt kraftfulla musik, färgrika orkestrering och utpräglade sinne för harmonik – en konstmusik som hämtar inspiration ur bland annat riffrock, heavy metal, hip-hop och funk. Ärlighet, relevans och berättande är den röda tråden, menar Tobias Broström som gärna väljer titlar med inslag av andliga eller filosofiska element – ”båda oupplösliga delar av att vara människa”. Broströms kompositioner framförs av orkestrar över hela världen men när han höll tonsättarweekend på Stockholms Konserthus i våras hade Kungliga Filharmonikerna bara framfört två av hans verk förut. Vi kan inte hjälpa att fantisera om vad ett samarbete med Svedala-grannen Daniel Hansson kunde ge 2024.
#13
Ivonne Fuchs, mezzosopran
Det har varit ett intressant år för den tysk-svenska mezzosopranen Ivonne Fuchs, som har bott i Sverige sedan hon gick ut Operahögskolan i Stockholm 2010. Vi har under åren sett henne på en rad svenska scener – för närvarande sjunger hon den förföriska Maddalena i Rigoletto på Kungliga Operan, där hon tidigare bland annat medverkat i Staerns Snödrottningen. Men i år tog hon ett stort steg och gjorde sin första Kundry i Wagners Parsifal, som framfördes i antroposofernas stora scenbyggnad Goetheanum i Schweiz. Det fick hon entusiastiska lovord för, liksom den nya skivan Tränen von gestern Abend där hon tillsammans med pianisten Anna Christenson framför sånger av Kurt Weill, Erich Wolfgang Korngold och Thomas Jennefelt.
#12
Mats Bergström, gitarrist
På uppländska landsbygden döljer sig ett av Sveriges största – och i särklass bredaste – gitarristnamn. Med årets hyllade album Psalmer utan ord samlar Mats Bergström och parhästen Georg Riedel stycken från renässans till 1900-tal. Bergström agerar ofta ackompanjatör till någon av våra främsta sångare eller som gränsöverskridande solist och ensemblemusiker men har i sin egen rätt varit en återkommande gäst hos Ensemble Modern (Frankfurt) och London Sinfonietta och framträtt med orkestrar som Mahler Chamber Orchestra, Wiener Symphoniker och BBC Symphony Orchestra. Med Bergström som gästlärare på Lilla Akademien känns framtidens gitarriståterväxt tryggad.
#11
Tove Dahlberg, forskare
Släpp sångarna loss! – lyder det fiffiga namnet på Tove Dahlbergs avhandling som hon disputerade med i våras på Stockholms konstnärliga högskola. Den har undertiteln Genus, gestaltningsnormer och konstnärligt handlingsutrymme i opera fick en hel del uppmärksamhet. Hur uttrycks egentligen kön och genus på operascenen? Det ville Tove Dahlberg undersöka bland annat genom att iscensätta laborationer med andra sångare och musiker, allt för att belysa och utmana konstformens normer. Avhandlingen hör till fältet konstnärlig forskning, vilket också innebär att den utgår från hennes egen erfarenhet som mezzosopran, där så kallade byxroller som Octavian och Cherubin ofta ingår i repertoaren.
#10
Malin Bång, tonsättare
Malin Bång ansvarade för nyskriven och svårsjungen musik till en premiär som fick mycket uppmärksamhet under året: Folkoperans dubbelföreställning Judith, där hennes nya stycke spelades tillsammans med Béla Bartóks Riddar Blåskäggs borg. Det var en internationell samproduktion där bägge verken har en huvudperson som heter Judith. De speglar varandra under en sorts vandring i det undermedvetna, med Stina Ekblad som ciceron. Det blev en omtumlande upplevelse där den virtuosa Alexandra Büchel elegant dansade fram mellan extremt höga toner och många glissandon, vilket ofta närmade sig ljudperformance. Malin Bång är också universitetslektor i Göteborg och huskompositör vid ensemblen Curious Chamber Players, känd för sin nyskapande ljudkonst.
#9
Ola Eliasson, baryton
I år finns det ovanligt goda skäl att uppmärksamma Ola Eliasson, medlem i Kungliga Operans fasta ensemble där han har gjort de flesta barytonroller som finns. Senaste premiären var Mikael Karlssons Melancholia där han spelade en fyrkantig äkta man som slutade i en repögla. Tidigare under året var det han som hanterade rakkniven i Sweeney Todd där han gjorde den mordiska barberan på Fleet Street i Operans första musikalproduktion. Och i somras var det Eliasson som regisserade alla de tre kortoperorna i årets upplaga av Operans Short Stories, med bara nya svenska beställningsverk. Denna genommusikaliska sångare har dessutom ännu fler strängar på sin lyra – eller kanske snarare mandolin. På den brukar han nämligen själv ackompanjera sig med när han sjunger Don Giovannis serenad.
#8
Lena Hellström Färnlöf, professor i sång
Att en ytterligare operautbildning kommit till i Sverige har vi kanske ingen att tacka för lika mycket som professor Lena Hellström Färnlöf, konstnärlig chef på Musik- och operahögskolan vid Mälardalens universitet (MDU). Pedagogiskt prisbelönta Hellström Färnlöf ägnar sig efter många år på fältet som konsert- och operasångerska numera exklusivt åt sångundervisning. Hon är artistisk rådgivare till agenturen Good Company, agerar ofta sakkunnig i jurys och ger regelbundet masterclasses nationellt och internationellt. Men mest av allt är Lena Hellström Färnlöf en omtyckt sångpedagog vars unika engagemang för sina studenter är omvittnat.
#7
Lisa Streich, tonsättare
Värmland fortsätter leverera. I juni 2023 hade kompositören Lisa Streich från Norra Råda urpremiär av sitt senaste verk Ishjärta med Berlinfilharmonikerna under Kirill Petrenko – ett verk, menar hon, som utmanar det finstämda i orkestern. Doldisen Streich, född i en icke-musikalisk familj, lever på Gotland och hade aldrig för avsikt att bli tonsättare. Hon är violinist och pianist i grunden, sedermera organist och särskilt intresserad av att gestalta vardagliga ting i musiken. Lisa Streich har vunnit mängder med prestigefyllda priser, inte minst Villa Massimo Rome Prize, Roche Young Commission of the Lucerne Festival och Ernst von Siemens Composition Prize.
#6
Catarina Gnosspelius, vd och operachef
Hennes arbetsplatser slår det mesta – Catarina Gnosspelius flyttar nu från ett slott till ett annat. I grunden är hon regissör och översättare, och sedan 2008 har hon lett den konstnärliga verksamheten på Läckö slott vid Vänern, där man sedan 1997 spelar opera på borggården. Nu tar hon över Vadstena-Akademien, som huserar både i det pampiga Vasaslottets bröllopssal och i en välbevarad 1700-talsteater i utkanten av klosterområdet. I Vadstena spelar man både äldre, sällan framförda operor och helt nyskrivna verk, ofta specialbeställda av svenska kompositörer. Det blir ett betydligt större pastorat att ta hand om i Vadstena, som dessutom har olika sorters pedagogisk verksamhet, precis som namnet antyder.
#5
Magnus Kjellsson, konstnärlig ledare
Den oefterhärmlige eldsjälen bakom 20-årsjubilerande framgångssagan Göteborg Baroque är prisbelönte cembalisten, organisten och konstnärlige ledaren Magnus Kjellson. Traditionsenligt leder han den nästintill fasta ensemblen från sitt världsunika claviorganum – en kombination av orgel och cembalo – och har gjort det till sin nisch att leta fram bortglömd repertoar ur den tidiga musiken. När Kungliga Musikaliska Akademien höll hyllningskonserten 500 år av kunglig musik på Uppsala Slott inför kungen och drottningen i höstas, var det Kjellson och Göteborg Baroque som anförtroddes 1600- och 1700-talen med musik av bl.a. Buxtehude, Roman, Simone Vesi och Bellman.
#4
Kristina Hammarström, världsmezzo
En doldis av rang, kvalar värmländska Kristina Hammarström lätt in som i årets Opus-skara. Många är de världsscener som hon redan erövrat, eller vad sägs om La Scala, Wiener Staatsoper och Parisoperan? Hammarström sjöng utsökt på René Jacobs senaste skiva med Haydns Stabat Mater, gjorde succé i somras på Salzburger Festspiele och debuterade i samma veva med Monteverdi på Bayerische Staatsoper. Sin oklanderliga musikalitet har hon – i likhet med listfränden Helena Schuback – delvis sin tidigare karriär som violinist att tacka för. Även Hammarström har i mångt och mycket gjort barocken till sin hemmaplan med otaliga rolltokningar av bl.a. Monteverdi, Händel, Vivaldi och Gluck. Vågar man hoppas på ett samarbete?
#3
Mikael Karlsson, kompositör
Till en enad kritikerkårs ovationer förvandlade Mikael Karlsson Lars von Triers dystopiska film Melancholia (2011) till opera på Kungliga Operan i höstas. Nästa filmadaptering blir Fanny och Alexander med premiär i Bryssel 2024, även den här gången med parhästen Royce Vavrek som librettist. Den halländske Harlem-bon bör enligt många betraktas som en av operans största avantgardister av idag och samarbetar lika gärna med Parisoperan som med soulartisten Alicia Keys, lika oförställt med Carnegie Hall som med popstjärnan Lykke Li. Karlsson har även skrivit musiken till datorspelen Battlefield: Bad Company 1&2 och ”förkroppsligar” enligt DN ”bilden av framtidens kompositör”. Vi kan bara hålla med.
#2
Ida Ränzlöv, mezzosopran
Årets Birgit Nilsson-stipendiat heter Ida Ränzlöv från Helsingborg. Världsmezzo i vardande, vars magnetiska scennärvaro och strålande vokalhantering vi senast i somras kunde uppleva i hennes tolkning av Iphise i Dardanus av Jean-Philippe Rameau på Confidencen. ”Dramatisk, välfokuserad. Värme och kyla i en legering som håller uppmärksamheten i varje ton”, skrev Aftonbladet. Ränzlöv har tilldelats en rad priser de senaste åren och gjorde succé på Glyndebourne som Cherubino i Figaros Bröllop 2022. Hon är sedan fyra år knuten till Staatsoper Stuttgart och gör under sin återstående säsong i huset en rad spännande roller som Varvara i Kata Kabanova, Meg i Falstaff och Nancy T’ang i Nixon in China.
Vem är nr 1 på årets Opus-lista? Svaret hittar du här!
De har toppat Opuslistan
2022 Kerstin Avemo, sopran
2021 John Lundgren, baryton
2020 Mattias Lundberg, professor
2019 Malin Broman, violinist
2018 Malin Byström, sopran
2017 Ann Hallenberg, mezzo
2016 Iréne Theorin, sopran
2015 Partik Ringborg, dirigent
2014 Anna Larsson, alt
2013 Aurora chamber music, festivalnätverk
2012 Martin Fröst, klarinettist
2011 Malena Ernman, mezzo
2010 Christian Lindberg, trombonist
2009 Nina Stemme, sopran
2008 Peter Mattei, baryton