fbpx

EN MÄSTARES ÅTERKOMST

The Great Comeback bjuder på aldrig tidigare utgiven pianomagi med 1900-talets mest omtalade pianist –
Vladimir Horowitz. Jörgen Lundmark har lyssnat på den nya boxen med 1900-talets mest berömda konsert.



TEXT JÖRGEN LUNDMARK

När Vladimir Horowitz stegade ut på Carnegie Halls scen den 9 maj 1965 möttes han av ett kompakt vrål från de mer än 2000 i publiken. Många hade stått i kö över natten för få tag på de åtråvärda biljetterna. För ett kort ögonblick tycktes Horowitz överrumplad av publikens exceptionella gensvar. Men så ryckte han upp sig, bugade åt salen och gestikulerade mot den Steinway-flygel som han valt ut speciellt för detta tillfälle. Tystnaden var minst lika laddad.

Så inleddes ännu ett kapitel i 1900-talets mest omtalade pianistkarriär. Carnegie Hall var precis den rätta platsen, för det var här Horowitz firade flera av sina största musikaliska triumfer. Hit hör Tjajkovskijs första pianokonsert med den blivande svärfadern Toscanini den 25 april 1943, en kväll som inbringade inte mindre än 11 miljoner dollar i sålda krigsobligationer.

Det fanns en mörkare sida av Horowitz artisteri, en nervös energi som gav näring åt hans laddade spel men som också avspeglade en inre oro och osäkerhet. Redan 1936 drog han sig tillbaka under två år. Under första halvan av 1950-talet, när han blivit den mest omtalade av alla pianister, slutade han ännu en gång att ge konserter. Det skulle dröja mer än tolv år innan publiken återigen fick höra Horowitz live.

Orsakerna bakom avbrotten tycks vara flera – han behandlades bland annat med elchocker mot depression under en period. Känslan av att hela tiden förväntas ge prov på de mest högoktaniga extranumren och inte få erkännande för det ytterst sofistikerade musicerande som han representerade, gjorde honom dessutom mycket desillusionerad.

 

Under åren borta från scenen spelade Horowitz fortfarande in musik, men till sist, i maj 1965, var han redo att åter möta publiken. Först ville han emellertid känna av atmosfären i Carnegie Hall och ordnade därför ett antal provinspelningar. Den innehållsrika och elegant utformade boxen The Great Comeback ger oss, förutom själva konserten, inte mindre än fyra repetitioner inför denna. Ett år senare återvänder Horowitz till Carnegie Hall och även de två förberedande spelningarna detta år finns med i boxen, tillsammans med många bilder och tre utmärkta essäer. Ingen av provkonserterna, med eller utan inbjuden publik, har tidigare funnits utgivna.

Jag skulle vilja påstå att det är just de här förberedelserna som gör The Great Comeback så intressant. Horowitz är mer avslappnad och expansiv – utan att förlora i vitalitet – i sitt spel med en liten skara i publiken. Särskilt spännande är det att lyssna till de olika varianterna av Skrjabins nionde och tionde sonater. Horowitz konsertframföranden av verken hör redan till de mest fantastiska pianotolkningarna jag känner till, men här får vi möjlighet att lyssna till ytterligare varianter och spelsätt. Magiskt pianospel på alla nivåer!

 

»Det är just de här förberedelserna som gör The Great Comeback så intressant. Horowitz är mer avslappnad och expansiv med en liten skara i publiken.«

 

Att inleda första halvan av 1965-konserten med två så krävande verk som Bach/Busoni BWV 564 och Schumanns C-durfantasi har sitt pris. Men trots en del missade toner är resultatet storartade tolkningar med långa linjer, orkestral hållning och ett färgrikt spel. Chopinverken på båda konserterna är även de strålande framförda, och oavsett tonsättare briljerar Horowitz i de kortare styckena. 1966-tolkningen av Beethovens 32 variationer i c-moll är visserligen problematisk, men Mozarts A-dursonat med Alla Turca-finalen är å andra sidan genuint skönklingande och vital. På två av skivorna får vi även lyssna till Horowitz i inspelningsstudion. Det är mycket fascinerande att följa hans metodiska och pragmatiska arbete i verk som Chopins Polonaise-Fantasie och nocturne f-moll op.55:1.

De ovan nämnda provkonserterna ljuder alldeles strålande. Perspektivet är nära och detaljerat, utan att något register tar överhanden eller att det blir hårt. Det torde vara det närmaste vi kommer Horowitz omtalat unika klang.


The Great Comeback är en riktig guldgruva för alla Horowitz-fans. Förutom 15 cd med konserter och intervjuer bjuder boxen på en rejäl coffee table-bok med fantastiska fotografier, varav många tidigare opublicerade.