”Jag är inte den som vaktar ett bårhus.”

 

Att ta sig konstnärliga friheter är att respektera traditionen, menar Patricia Kopatjinskaja. Den moldaviska violinisten, känd för sin djärva spelstil och sina tematiska konsertprogram, är i vår skivaktuell med Schönbergs Pierrot Lunaire. En längre intervju signerad Johanna Paulsson, kan du läsa i nya numret av Opus som kommer ut i dagarna.

 


”Vilken lyx att få tillåtelse att vara galen!”, säger Patricia Kopatjinskaja om att tillfälligt få växla violinen mot skådespeleri och talsång. Foto Alexandra-Muravyeva.

 

Opus 102 är fullmatat med inspirerande läsning från det klassiska musiklivet och operans värld. Här en presentation av det övriga innehållet.

 

Inte prenumerant? Det rättar du enkelt till genom att klicka här!

 

ELLA PETERSSON                                                                        

Under de senaste fem åren har vi ofta sett henne i tv-rutan – dels som programledare i Kulturfrågan Kontrapunkt, dels som värd för Kulturstudion. Men nu är det snart slut med det då Ella Petersson kommer bli ansvarig för Sveriges Radio P2:s musik- och språkutbud.


”Det viktigaste är att P2 måste få vara en hemvist för kvalitetsmusik. Jag tycker vi ska ge kvalitetsmusiken den glamour den förtjänar”, säger Ella Petersson i intervjun om nya jobbet. Foto foto Jean Baptiste Béranger.

 

JUSSI BJÖRLING-MUSEET                                                         

I november meddelade Borlänge kommun att Jussi Björling-museet ska stängas. Efter hård kritik har lokalpolitikerna omvärderat beslutet och nu ser det ljusare ut för verksamhetens framtid. I nya numret ger vi dig en resumé av de senaste turerna.


Jussi Björling-museet invigdes 1994 och har bland annat ett omfattande arkiv med konsertprogram, inspelningar och privata brev.

 

IDA FALK WINLAND                                                                   

Internationell supersopran och agiterande kulturamazon. Kombon är ovanlig, men Ida Falk Winland räds inte att hugga i där det behövs – från att bära ljudbord till att munhuggas med ministrar. Tillsammans med facebookuppropet Öppna salongerna kämpar hon för att få möta publiken igen.


”Vi är landets småföretagare. Vi livnär oss på det här, men det finns inga system för oss. Många har betalat sin avgift till A-kassan i alla år, men får ändå inget stöd när det behövs.”, säger Ida Falk Winland i intervjun i nya numret. Foto Tilo Stengel.

 

BRANDENBURGKONSERTERNA 300 ÅR

300 år har gått sedan några av de finaste verken från barocken skrevs. Men det dröjde ända till mitten av 1800-talet innan Brandenburgkonserterna klingade för första gången. Sedan dess har de framförts otaliga gånger och populariteten bara ökar i takt med variationen på tolkningarna.


I nya numret ger Carlhåkan Larsén dig en introduktion till Brandenburgkonserterna – Bachs profana mästerverk.


ASTOR PIAZZOLLA                                                

När Astor Piazzolla kom hem till Buenos Aires från musikstudier i Europa i mitten av 1950-talet brakade helvetet löst. Han skapade det som kom att kallas Nuevo tango, den nya tangon. Snart blev han kultförklarad av de intellektuella och kändisar på besök, men bland de sanna tangopatrioterna blev många hans svurna fiender.


När Astor Piazzolla i år skulle ha fyllt 100 år så är han en ikon inom tangon. Han har till och med fått en flygplats döpt efter sig i Buenos Aires.

 

BILDEN AV BEETHOVEN                                                           

Genom århundradena har alla tänkbara ideologier från höger till vänster har försökt göra Beethoven till sin. Nyligen har beethovennestorn Åke Holmquist kommit ut med en bok som skärskådar vantolkningar, omtolkningar och budskap utan förankring hos tonsättaren.


I nya numret recenserar Camilla Lundberg Åke Holmquists tegelsten ”Den användbare titanen”.

 

Musiknyheter, intervjuer, recensioner av ytterligare två nya böcker och 21 inspelningar, ett nedslag i Italiens Dante-firande och ett klurigt musikkryssOpus 102 har något för alla musikälskare!

 

About The Author