fbpx

GYLLENE SYMFONIOPERA

Naxos presenterar en storartad produktion av en av 1900-talets mest överdådiga operor.

Erich Wolfgang Korngolds Das Wunder der Heliane hörde till de mest omdiskuterade och omdebatterade operorna redan långt innan premiären i oktober 1927. Orsakerna hade mindre med Korngolds luxuösa och briljanta musik att göra – istället var tonsättarens far Julius Korngold, omtalad och fruktad kritiker vid dåtidens ledande dagstidning i Wien, som skapat rubrikerna. Hans envetna försök att undergräva premiären för Ernst Kreneks Jonny spielt auf skapade en ytterst polariserad atmosfär. Antingen håll man på den ene eller den andre tonsättaren, där Korngolds hyperromantik och Kreneks jazzinfluerade neoklassicism var tacksamma måltavlor för båda sidorna.

När nazisternas kulturpolitik blev allt mer dominerande kunde varken Korngolds (han var av judisk börd) eller Kreneks opera med dess moderna inslag längre spelas. Det skulle dröja innan verken åter sattes upp. I Korngolds fall handlade det inte bara om musikpolitik – Das Wunder der Heliane är ett ytterst komplext verk med krävande solistroller och synnerligen briljanta orkesterstämmor. Intensiteten är påtaglig från första taken, där musikens förtätade harmonik gör det lika mycket till en musikdramatisk som symfonisk-episk upplevelse. Till detta ska läggas Korngolds melodiska geni. Det är inte svårt att förstå varför han, när han inte längre kunde vara kvar i nazisternas Europa, gjorde sådan succé i Hollywood.

Nya Naxos-dvd:n med Das Wunder der Heliane är i alla delar mycket se- och hörvärd. Ljudet är föredömligt detaljklart och balanserat för att vara ett publikt framförande. Librettot förlägger handlingen till ett obestämt sagoland, men det är de enkla men effektfullt samtida scenerierna och kostymerna som ger lyskraft åt den överdådiga musiken.

Handlingen, med dess Kristuslike Främling som propagerar kärlekens förlösande kraft i en förtryckande diktatur, är knappast originell. Den inspirerar dock till ett ytterst förtätat relationsdrama, där lidelsen som uppstår mellan Främlingen och Härskarens hustru Heliane är motorn som driver hela föreställningen.

Samtliga tre huvudroller sjungs mycket övertygande och åstadkommer ett tätt samspel utan de för operan alltför vanliga maneren. Även övriga roller och kör imponerar.

Frågan är dock om inte orkestern har huvudrollen i detta skådespel, för Korngolds musik är på alla plan mångfacetterad och kräver yttersta fokusering. Förstklassigt framförande av instrumentalstämmorna och en över lag vital och ovanligt rytmisk pregnant tolkning, där dirigenten Marc Albrecht förtjänar stort beröm.

Jörgen Lundmark

Korngold – Das Wunder der Heliane
Solister Sara Jakubiak (Heliane),
Brian Jagde (Främlingen),
Josef Wagner (Härskaren) mfl.
Kör och orkester vid Deutsche Oper i Berlin
Dirigent Marc Albrecht
Regi Christof Loy
Naxos 2.110585/85 (DVD)
NBD0083V (Blu ray)