Kulturgärningen imponerar mer än Kellners klanger när Sveriges äldsta mässa återuppstår.

Kanske var det tacksägelse vid Sigismunds landstigning i Sverige inför slaget vid Stångebro som föranledde beställningen av landets äldsta flerstämmiga mässa med känd upphovsperson. Tillkomsten i samband med någon form av högtidstillfälle omgärdas av osäkerhet. Men Bertil (eller Bartolomeus) Kellners Missa Lauda Hierusalem från 1598 har överlevt i källor både från Tyska kyrkan i Stockholm och Västerås domkyrka. Det rör sig om en sexstämmig så kallad parodi- eller imitationsmässa baserad på Orlando di Lassos motett över psaltartexten. Ett grepp som vid den här tiden var vanligt för att mäta sig med mästarna, även om Kellner kommer till korta i ronden mot förebilden.

Att mässan, genom bland annat Kungliga Musikaliska akademiens försorg, nu har återuppstått och spelats in på skiva får alltså främst betraktas som en kulturgärning. Även förlagan, Orlando di Lassos motett Lauda Jerusalem, finns med på albumet och Kellners musik ger ett jämförelsevis entonigt intryck. Ensemble Villancico – främst förknippad med latinamerikansk barock, men även specialiserad på tidig musik med nordisk anknytning – gör samtidigt det mesta av materialet. Under Peter Pontviks ledning hjälper renässanstromboner, sinkor och orgel till att färgsätta de flerstämmiga satserna. Här interfolierade av gregoriansk sång i ett försök att realisera verket så som man tror att det en gång klingade.

Under religionsstridens tid i Sverige stod tronspelet mellan Gustav Vasa-ättlingarna hertig Karl och Sigismund. För neutralitetens skull ställs den senare sidans Kellnermässa mot Caspar Ecchienus motett Cor mundum crea in me Deus, med anknytning till hertig Karls team i kampen om regeringsmakten. Musikprofessor Mattias Lundberg tecknar informativt bakgrunden i konvolutet. Till kontexten och den klangliga spännvidden bidrar dessutom ett rikt urval av kyrkomusik från skarven mellan 1500- och 1600-tal. Såväl koraler som kuriositeten Aff ööl och must är här nu myckin lust – en andlig dryckesvisa enligt luthersk lära – samsas på den här utgåvan som är mer musikhistoriskt intressant än musikaliskt engagerande.

Johanna Paulsson


Bertil Kellner
Sweden’s Earliest Polyphonic Mass – Anno 1589
Ensemble Villancico
Dirigent Peter Pontvik
Theregoat Records THG201901

 

About The Author