fbpx

OPUS 114 UTE NU!

Opus julnummer är här – fullmatat med inspirerande läsning för myssoffan. Här en presentation av innehållet:


DE GJORDE MUSIKÅRET 2022

Opuslistan är ett återkommande inslag i julnumret och det är med stolthet som vi för 15:e gången presenterar 20 artister, tonsättare och organisationer som utmärkt sig alldeles särskilt – några just i år, andra genom att konsekvent befinna sig i toppskiktet av det svenska musiklivet. Är din favorit med?

Årets OPUS-lista toppas av Kerstin Avemo, aktuell med alla tre kvinnliga huvudrollerna i Göteborgsoperans uppsättning av Hoffmanns äventyr. Hur hon lyckas med det kan du läsa om i Madeleine Jostedt Ulricis långa intervju. Foto Mats Bäcker.


Julklappserbjudande! Ge Opus till en vän – eller till dig själv!


KLANGER SOM KALLAR

Johanna Paulsson undersökt eventuella paralleller mellan frihets- och demokratirörelserna i Östeuropa och Den sjungande revolutionen för drygt 30 år sedan. Har dagens aktivister något att hämta i kampen som på ett avgörande sätt bidrog till de Baltiska staternas självständighet?

Johanna Paulsons reportage visar bland annat på kraften som musiken kan ha på ett politiskt plan. Ett konkret samtida exempel är den Belarusiska dissidentkören Volny Chor.


HOTAT IMPERIUM

Hur mår det brittiska musiklivet? Vad har musiker och musikadministratörer att säga om det nya klimat som råder post Brexit – har det blivit i linje med förväntningarna eller värre än befarat? Eller kanske rentav bättre? Svaren som ges i Hanna Höglunds reportage visar på en inte helt entydig bild om vad utträdet ur EU har inneburit.

Det brittiska musiklivet genomgår just nu hårda prövningar, men att Last Night of the Proms kommer se ut så här även i framtiden kan vi nog vara ganska säkra på.


DRICK MED MIG!

En vanlig definition på opera är ”det är när man sticker kniven i någon och det kommer sång istället för blod”. Den skulle kunna varieras med ”när man sticker ett glas i handen på någon och denna någon börjar sjunga i stället för att dricka”. Operans värld är kort sagt fylld till brädden med vin, öl och champagne! I Carlhåkan Larséns essä får du en presentation av verken där drycken har en avgörande roll för handlingen.

Operavärldens förmodligen mest kända festscen: dryckesvisan Libiamo i början av La traviata. Här som den just nu kan ses på Lyric Opera i Kansas City.


Ett porträtt av 200-årsjubilerande tonsättaren César Franck kan du också se fram emot liksom en matig nyhetsavdelning och recensioner av 14 nya inspelningar. Sist men inte minst ett riktigt klurigt korsord där det gäller att identifiera ursprunget till ett antal kända julsånger.


Inte Opus-prenumerant? Det rättar du enkelt till genom att klicka här!