Efter några tunga år har det vänt och går uppåt igen för Richard Hamrin. I nya numret av Opus möter du barytonstjärnskottet som väcker uppmärksamhet var han än står på scen. Efter höstens succé som Sjörövar-Jenny på Folkoperan har det blivit dags att gestalta underjordens härskare på Malmöoperan. Carlhåkan Larsén har hållit i pennan och Carl Thorborg tog de ursnygga bilderna till intervjun.


För tillfället sjunger Richard Hamrin Pluto i Malmöoperans uppsättning av Orfeus i underjorden. Opus fick en pratstund i en paus mellan de lustfyllda repetitionerna tillsammans med Marianne Mörck och Loa Falkman.

 

Inte Opus-prenumerant? Det rättar du enkelt till genom att klicka här!

 

I Opus 94 kan du även se fram emot det här:

 

TILLBAKA TILL SALONGEN                 

Det började som en hobby men växte till ett landsomfattande nätverk. I takt med att allt fler unga började söka sig till klassisk musik har Groupmuse sänkt tröskeln för kammarmusik i USA. Martin Gelin sköter vanligtvis USA-bevakningen för Dagens Nyheter, men har lånat ut sin penna för att berätta om det nya kammarmusikfenomenet – minst sagt fascinerande läsning som förhoppningsvis inspirerar någon till att starta en liknande rörelse i Sverige.


Hemma hos-konsert i Groupmuses regi.

 

OMISTLIGA SOLOKONSERTER           

Allt talar för att instrumentalkonserten kommer att leva vidare länge än. Min vilken konsert ska du välja om du bara får lyssna på en per instrument? Axel Lindhe ger dig svaret i en stort uppslagen guide.


En tubakonsert är med i Opus guide och Öystein Baadsvik har gjort den bästa inspelningen. Vilken det är får du reda på i nya numret.

 

CIRKUS MILLER I UPPSALA                                         

Johanna Paulsson har träffat Rebecca Miller, Uppsala kammarorkesters karismatiske chefsdirigent som tillfört en rejäl dos ny energi sedan hon tillträdde i höstas.


Rebecka Miller avrundar första säsongen i Uppsala den 7 maj. I mars debuterar hon även med Västerås Sinfonietta som Dalasinfoniettan.

 

SOPRANEN I GULDBUREN

Historien om livegna operasångerskan Praskovja Sjeremeteva är en berättelse om förbjuden kärlek, ofrihet och om en klassresa som inte borde vara möjlig. Elin Parkman har tecknat hennes porträtt.


Från sin födelse var smedsdottern Praskovja Sjeremeteva en del av familjen Sjeremetevs egendom och drillades från ung ålder till att bli sångerska. Hon skolades i läsning och skrivning, kunde spela flera instrument och konversera på både franska och italienska.

 

SJU NYA MUSIKBÖCKER      

Sjostakovitj, Schumann, Mendelssohn, A F Lindblad, Björlingbröderna, Bellman, Wiggerskvartetten, Saedén – alla är de föremål för böcker som recenseras i nya numret.


David Björlings amerikaresa med sönerna Olle, Jussi och Gösta skildras i en ny bok av Harald Henrysson.

 

I Opus 94 minns vi även även guldålderns supersopraner Margareta Hallin och Mirella Freni och så publicerar vi en text om Beethovens ”okända” pianokonsert, Op. 61a. Lägg till detta musiknyheter och en matig recensionsavdelning och allt annat som hör ett Opus-nummer till.

Inte Opus-prenumerant? Det rättar du enkelt till genom att klicka här!

About The Author