Konserter och föreställningar ställs in på löpande band, men för streamingtjänster och skivbolag innebär Coronaviruset högkonjunktur. Här sju inspelningar från senaste månadernas utgivning. Vilken blir din favorit i karantänsoffan?

TEXT AXEL LINDHE

Sofia Vokalensemble

In Paradisum. Bengt Ollén, dirigent, Footprint FRCD 112

Sofia Vokalensemble bildades för snart 25 år sedan av Bengt Ollén, som fortfarande är körens dirigent. Den här förträffliga skivan, körens sjätte i ordningen, inleds med det verk som gett cd:n dess namn, Sven-David Sandströms makalöst vackra In Paradisum. Andra höjdpunkter är Sanctus av Ola Gjeilo, Arvo Pärts innerliga Nunc Dimittis och fängslande tongångar av Karin Rehnqvist. Allt framfört med en sådan enastående känslighet och precision att man blir alldeles varm i hjärtat. Jag har svårt att tänka mig en bättre tröst när vintermörkret känns som mörkast än att sjunka ner i Sofia Vokalensembles omfamnande och färgrika klangbad.


Torbjörn Iwan Lundquist

Nils Holgerssons underbara resa, Gösta Berlings saga, Sterling CDS 1117

Torbjörn Iwan Lundquist (1920–2000) var i första hand symfoniker. 1956 kom hans första symfoni, och det skulle bli nio symfonier från hans hand men också solokonserter, sånger, kammarmusik, körverk och en opera. Men han var också en flitig tonsättare av filmmusik, som här i musiken till filmatiseringen av Nils Holgerssons underbara resa (1962) och tonsättningen till en radiobearbetning av en annan Selma Lagerlöf-roman, Gösta Berlings saga. Man slås av Lundquists fina känsla för melodiska örhängen och hans skicklighet i att skriva för orkester, men kanske är detta i första hand en återutgivning som i första hand tilltalar dem som har nostalgiska minnen från tiden det begav sig.

 

 

Celia Linde

Shades in Blue, Proprius PRCD2085

Svenska världsartisten och gitarristen Celia Linde bjuder på en imponerande variationsrikedom på sin nya skiva. Här hörs såväl hennes egna stycken, som flera stycken av latinamerikanska tonsättare (där Linde spelar tillsammans med gitarrkollegan Carlos Barbosa-Lima och Gustavo Colina på quatro) men också intagande kompositioner av Sofia Gubaidulina och Reine Jönsson. En inspelning fylld av underbart stämningsfull nostalgi att drömma sig bort tillsammans med som får mig att vilja lyssna om och om igen.

 


Käbi Laretei

Paul Hindemith, Decca Eloquence ELQ4840142

Hindemiths pianocykel Ludus Tonalis (”Tonernas lek”) från 1942 fick sitt uruppförande ett år senare i Chicago av den legendariske pianisten Artur Schnabel. Dessa ”studier i kontrapunkt” ses ibland som en motsvarighet till Bachs Das Wohltemperierte Klavier. Käbi Lareteis hade förmånen att få instruktioner av tonsättaren själv under repetitionsarbetet och för första gången finns nu hennes inspelning av verket från 1965 på cd. Tolkningsmässigt hittar Laretei en fin balansgång mellan det precisa och poetiska i den här säregna musiken. Det är bara att beklaga att vi har så få inspelningar av denna begåvade musiker.


Svante Henryson

Frånvarons speglar. Ivonne Fuchs, mezzosopran, Anna Christensson, piano. Daphne 1064

Poeten Faraj Bayrakdar tillbringade över 14 år i ett av Syriens mest ökända fängelser – Sedanaya-fängelset utanför Damaskus – men han är idag bosatt och verksam i Sverige. För ett par år sedan blev hans dikter, som bygger på hans erfarenheter från fängelsetiden, till föreställningen Frånvarons speglar, med musik av Svante Henryson. Henryson har hittat en imponerande variation i uttrycket i de 24 sångerna, inte minst i pianostämman och mezzosopranen Ivonne Fuchs tolkar Bayrakdars ord med själfull inlevelse med färgstarkt bistånd av Anna Christensson vid pianot.

 


Beatrice Rana

Ravel, Stravinsky, Warner Classics 9029 54110-9

Det är inte för mycket sagt att hävda att den italienska pianisten Beatrice Rana har haft något av en kometkarriär. Hon vann första pris i Montreals internationella pianotävling och kom på andra plats i den berömda Van Cliburn-tävlingen. Trots att hon bara fyllt 26 år har hon gett ut sex skivor. På hennes senaste platta är temat Paris och 1900-talets första decennier med musik av Stravinsky och Ravel. I Ravels Miroirs lockar hon fram drömlika och fantasieggande klanger och spelet i den halsbrytande Dance infernale från Stravinskys Eldfågeln är inget annat än en uppvisning i sprakande pianofyrverkeri.


Erich Wolfgang Korngold

Symphony in F-sharp, m.m., John Wilson, dirigent, Chandos CHSA 5220

I den mån Korngolds musik idag hörs i konserthusen överhuvudtaget är det främst i form av hans violinkonsert från 1947 eller en eller annan snutt från hans digra filmmusikproduktion. Hans enda symfoni (som uruppfördes 1954) kom faktiskt inte att spelas in på skiva förrän 1972. Sedan dess har det kommit flera andra inspelningar av detta sällan spelade verk, men få har lyckats navigera så skickligt genom det svårbemästrade partituret som John Wilson gör här i denna inspelning med sina handplockade musiker i Sinfonia of London. 

About The Author